poniedziałek, 15 czerwca 2015

Pojazdy mechaniczne i silniki, transport samochodowy

   Stephan Farfler (1633-1689) - niemiecki zegarmistrz, w 1655 roku zbudował w Bawarii najpierw trójkołowy,a później czterokołowy pojazd poruszany siłą mięśni rąk. Nazwał go "krzesłem na kołach", a był to wózek inwalidzki..

Wóżek Farflera z napędem mięśniowym

   Nicolas-Joseph Cugnot (1725-1804) - francuski wynalazaca i inżynier wojskowy. W 1769 roku zbudował trójkołowy fardier a vapeur - pojazd parowy (ciągnik artyleryjski), który osiągał prędkość 4 km/h. Był to pierwszy na świecie pojazd z silnikiem parowym.

Ciągnik Nicolasa Cugnota - zwraca uwagę na olbrzymi silnik parowy z przodu pojazdu

  
James Watt                                  Nikolaus Otto

   James Watt (1736-1819) - brytyjski inżynier i wynalazca, w latach 1781-1788 zbudował i udoskonalił maszyny parowe, które były na takim poziomie technicznym, że mogły pracować jako silniki parowe. Silniki te znalazły zastosowanie w przemyśle oraz były używane do napędu statków, lokomotyw i innych pojazdów.
   Nicolaus August Otto (1832-1891) - niemiecki konstruktor-samouk; zajmował się od 1863 roku budową silników spalinowych zasilanych benzyną. W 1876 roku zbudował pierwszy czterosuwowy silnik spalinowy (patent uzyskał w 1877 roku). Był to silnik benzynowy z zapłonem iskrowym i posuwisto-zwrotnym ruchem tłoka - spalał sprężoną mieszankę benzyny i powietrza. Konstrukcje Otto stały się podstawą wynalezienia silnika wysokoprężnego przez Rudolfa Diesla.

Rudolf Diesel

   Rudolf Diesel (1858-1913) - niemiecki inżynier i wynalazca . Był twórcą silnika wysokoprężnego (z zapłonem samoczynnym), w którym spalany jest olej napędowy. W 1923 roku niemiecka firma MAN zbudowała pierwszy samochód ciężarowy wyposażony w silnik wysokoprężny Diesla o mocy 40 KM (29,4 kW). W 1936 roku silniki wysokoprężne zastosowano w seryjnych samochodach osobowych (marki Mercedes), a w 1947 roku w samolotach (firmy Junkers).

Carl Friedrich Benz

   Carl Friedrich Benz (1844-1929) - niemiecki inżynier i przemysłowiec. W 1878 roku zbudował prototyp silnika dwusuwowego. W 1884 roku skonstruował samochód trójkołowy z jednocylindrowym silnikiem iskrowym (patent uzyskał w 1886 roku). Był to pierwszy na świecie samochód z silnikiem  benzynowym i elektrycznym zapłonem. Pojazd ten osiągał prędkość 15 km/h.

Trójkołowy samochód Carla Benza

   Thomas Davenport (1802-1851) - amerykański kowal i konstruktor-samouk. W 1835 roku zbudował silnik elektryczny prądu stałego (patent w 1837 roku - na zastosowanie do napędy maszyn) i zastosował go do napędzania modelu pojazdu szynowego. Silnik był zasilany prądem z baterii. Po udoskonaleniu akumulatorów we Francji i Wielkiej Brytanii w II połowie XIX wieku budowano pojazdy elektryczne. Jako pierwszy pojazd na świecie barierę prędkości 100 km/h przekroczył samochód elektryczny w 1899 roku.

Gottlieb Wilhelm Daimler

   Gottlieb Wilhelm Daimler (1834-1900) - niemiecki inżynier-konstruktor i przemysłowiec. Razem z Wilhelm Maybachem w 1883 roku zbudował benzynowy silnik 4-suwowy (jednocylindrowy). W 1885 roku skonstruował jeden z pierwszych motocykli, a w 1886 roku pierwszy zdatny do powszechnego użytku i produkcji przemysłowej czterokołowy samochód z udoskonalonym silnikiem Nikolausa Otto.

Konstrukcje Daimlera: motocykl i samochód czterokołowy



Wilhelm Maybach

   Wilhelm Maybach (1846-1929) - niemiecki konstruktor i przemysłowiec. W 1883 roku zbudował wysokoobrotowy silnik spalinowy i gaźnik pływakowy. W 1886 roku skonstruował pierwszy zdatny do powszechnego użytku i produkcji przemysłowej czterokołowy samochód. Maybach w 1892 roku opracował dwucylindrowy silnik w układzie rzędowym. Ze znanym konstruktorem Ferdynandem von Zeppelinem w 1909 roku założył fabrykę produkującą silniki samochodowe i lotnicze. W 1997 roku reaktywowano markę Maybach - wytwarzającą luksusowe samochody.




18 komentarzy:

  1. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat w przypadku pojazdów mechanicznych należy zwrócić uwagę na to, że każdy z nich musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Jeśli ja go potrzebuję to za każdym razem w https://kioskpolis.pl/hestia/ jestem w stanie uzyskać bardzo fajne warunki ubezpieczenia. Myślę, że warto jest spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie jeśli chodzi o mnie to ja niestety na mechanice pojazdów się całkowicie nie znam. Jestem za to przekonana, że jak coś mi się w samochodzie popsuje to wtedy w serwisie https://autokorbas.pl/ bez problemu będą w stanie to naprawić.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Akurat jak dla mnie najlepszym środkiem jest samochód osobowy, którego ja używam całkiem sporo do jazdy po naszym kraju. Nawet jakiś czas temu miałam okazję dzwonić po pomoc drogową https://pomocdrogowagdansk.pl/ gdyż niestety, ale samochód nagle w trakcie jazdy mi stanął.

    OdpowiedzUsuń
  9. Faktycznie sama motoryzacja jest bardzo ciekawa i ja jestem wręcz przekonany, że najlepiej jest jeszcze wiedzieć co nieco na temat ubezpieczeń. Właśnie dlatego polecam każdemu przeczytanie wpisu https://kioskpolis.pl/dewastacja/ gdzie dokładnie opisano to czym jest dewastacja.

    OdpowiedzUsuń
  10. W sumie ja dziś raczej nie wyobrażam sobie życia bez samochodu i jestem zdania, że warto jest go po prostu mieć. Kiedy natomiast okaże się, że coś jest z nim nie tak to wtedy na pewno pomoc drogowa https://www.pomocdrogowalublin.pl/? będzie w stanie nas podjąć z trasy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak najbardziej kiedy już mówimy o samej pomocy drogowej to jak najbardziej jest ona bardzo ważną służbą. Ja również już kilka razy dzwoniłam po https://pomocdrogowagdynia.pl/ i wiem, że szybko byli oni w stanie uratować mnie z opresji.

    OdpowiedzUsuń
  12. W sumie ja również całkiem sporo jeżdżę moim samochodem i dla mnie ważnym jest to aby był on jak najdłużej sprawny. Gdy dzieje się z nim coś niedobrego to wtedy na pewno pomoc drogowa https://hol-max.pl/ zjawi się błyskawicznie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ogólnie sama pomoc drogowa jest bardzo ważną służbą i ja również jestem zdania, że jak najbardziej fajnie jest co nieco wiedzieć. Muszę dodać, że ja przede wszystkim korzystam z usług https://lawety.w.poznaniu.pl/ i do tej pomocy drogowej mam pełne zaufanie.

    OdpowiedzUsuń
  14. W sumie widać, iż sama historia transportu jest całkiem poważna i myślę, że nadal korzystanie z takich usług jest czymś ważnym. Jak dla mnie doskonale się współpracuje z firmą https://transport-gdansk.pl/ która na transporcie zna się doskonale.

    OdpowiedzUsuń
  15. Chyba dziś raczej nikt nie wyobraża sobie życia bez samochodu i ja jestem na etapie szukania nowego auta. Mój starszy samochód bez problemów został skupiony przez https://vikingskupaut.pl/ i takie opcje oczywiście każdemu polecam.

    OdpowiedzUsuń
  16. W sumie mi również raz na jakiś czas auto zawiedzie i wtedy wiem, że nie ma co panikować. Warto jest zadzwonić po pomoc drogową https://zakrzewski-holowanie.pl/ która zjawia się błyskawicznie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Myślę, że może Was zainteresować także serwis KIA: https://technotop.pl/kia/serwis/ . Ja od dłuższego czasu jeżdżę tylko do nich jeśli mam problem z autem. Jestem bardzo zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  18. W dzisiejszych czasach trudno jest znaleźć usługi, które są zarówno niezawodne, jak i oferowane z prawdziwą troską o klienta. https://hol-max.pl/ to firma, która spełnia oba te kryteria. Gdy moje auto zepsuło się w nieoczekiwanym momencie, byli jak anioły stróże. Ich zespół nie tylko szybko zjawił się na miejscu, ale również zapewnił wsparcie i doradztwo, jak najlepiej zaradzić sytuacji. Ich usługi są cenione nie tylko za efektywność, ale i za ludzkie podejście do każdego zlecenia.




    OdpowiedzUsuń